Transportforlig: Værn mod social dumping
DI og 3F vil i fællesskab arbejde for en skærpet kontrol med transportvirksomhedernes godskørselstilladelser.
Chaufførernes fagforening 3F har indgået ny 2-årig overenskomst på transportområdet med Dansk Industri (DI), der ligger op til en forholdsvis beskeden lønstigning på 702 kroner om måneden. Til gengæld har 3F opnået en række forbedringer, samt en aftale om en fælles indsats mod social dumping.
Her vil DI og 3F vil i fællesskab arbejde for en forbedret myndighedskontrol, der skal bremse udenlandske lastvognes ulovlige transporter i Danmark. Det skal blandt andet ske ved at skærpe kontrollen med godskørselstilladelser. Parterne ønsker også, at der nedsættes et uvildigt nævn, der skal behandle klager over brud på love og regler i forbindelse med godskørselstilladelser.
Åbne kortMere kontroversielt - set med arbejdsgiverøjne – er aftalens 2 øvrige punkter mod social dumping, der giver fagforeningen hidtil uset mulighed for at ’kigge virksomhederne i kortene’.
Ifølge 3F’s udlægning får tillidsrepræsentanter og 3F ret til at tjekke lønsedler og andre oplysninger om ansættelser, hvis der er formodning om snyd og underbetaling. Det skal gøre det lettere at hindre løndumping.
DI skriver lidt mere kryptisk, at der i forbindelse med klager om løndumping, kan anmodes om dokumentation fra virksomheden om løn og arbejdstid.
3F oplyser også, at fagforeningen har fået mulighed for at få oplyst, hvem der er underleverandører til virksomheder, der er medlem af DI. Det skal give 3F mulighed for at indlede dialog med de pågældende underleverandører om indgåelse af overenskomst, for at undgå ulige konkurrence fra lavt lønnede østeuropæiske chauffører.
- Jeg glæder mig over, at vi sammen med 3F’s Transportgruppe har kunnet nå et ansvarligt forlig for transportsektoren uden for Forligsinstitutionen. Vores altafgørende målsætning har været at finde en aftale, som sikrer rammerne for at styrke vores medlemmers konkurrencekraft og dermed deres muligheder for at få skabt vækst i Danmark. Aftalen afspejler, at virksomhederne i branchen ventes at få et svært 2010, men at vi håber på en mere positiv udvikling i 2011, siger DI’s adm. direktør Hans Skov Christensen, der også glæder sig over en modernisering af overenskomsten, der blandt andet sikrer en række administrative forenklinger for virksomehederne.
- Det har været ualmindeligt vanskelige forhandlinger. Men aftalen indeholder en række tiltag, der hver især vil medvirke til, at konkurrencen på transportområdet herhjemme bliver mere gennemsigtig. Det betyder blandt andet, at vi sammen med 3F Transport vil understøtte, at myndighederne kan finde veje til at styrke kontrollen med, at Godstransportloven bliver overholdt, siger Hans Skov Christensen.
Ud over de forholdsvis beskedne lønkrav, har 3F også givet arbejdsgiversiden et par mindre indrømmelser. Den nye overenskomst åbner op for lokalforhandling af produktivitetsfremmede lønsystemer.Den maksimale ugentlige arbejdstid hæves fra hidtil 42 til 44 timer, for medarbejdere med varierende ugentlig arbejdstid.
Kroner og barselOverenskomsten dækker omkring 900 virksomheder og omkring 14.500 ansatte. Reelt ventes forliget mellem DI og 3F at få betydning for op mod 50.000 ansatte i transporterhvervet.
Normallønnen hæves i to trin. Første gang med virkning fra 1. marts 2010, hvor timelønne stiger med 1,60 kr. og igen pr 1. marts 2011 med 2,25 kr.
Lærlinge og elever, der ikke allerede er omfattet af pensions- eller forsikringsordninger, vil fremover have krav på invalidepension, invalidesum, forsikring ved kritisk sygdom og død.
Det bliver også dyrere at afskedige medarbejdere. Fra 1. maj 2010 indføres en fratrædelsesgodtgørelse på 5.000 kr.. Denne godtgørelse udbetales efter 3 års ansættelse, efter 6 års ansættelse udbetales dobbelt fratrædelsesgodtgørelse og efter 8 år tredobbelt fratrædelsesgodtgørelse.
Pr. 1. marts 2011 udvides perioden med betalt barselsorlov med 1 uge til moderen og 1 uge til faderen. Medarbejdere beskæftiget på natarbejde skal tilbydes gratis helbredskontrol, inden de begynder på natarbejde og herefter regelmæssigt med et tidsrum på højest 2 år.
Parterne er enige om at nedsætte et Ligelønsnævn til behandling af klager over brud på love og regler om ligeløn.
Fra 1. januar 2011 etableres et samarbejdsudvalg for Handels- og Transportområdet.