Luftposten skal ud
Fastholdt niveau: Luftpost er stadig en god forretning i SAS Cargo – trods krisen i luftfragten.
Af Herbert Nielsen
Luftpostens kunder, de nationale postvæsener, er generelt mere loyale end mange kunder i den almindelige luftfragtsverden. Og det har hjulpet SAS Airmail gennem kriseåret 2009.
- Sagen er jo, at de nationale postvæsner betjener deres markeder og kunder med en langsigtet horisont, mens fragtkunder kan være mere tilbøjelige til at shoppe rundt alt efter markedets konjunkturer og luftfragtrater, siger Michael Thomassen, der er chef for SAS Airmail – en forretningsenhed i SAS Cargo.
- Dermed er luftpostens kunder også mere indstillede på langsigtede aftaler og er i de fleste tilfælde også fokuseret på at aftale rater og konditioner, der sikrer kunde-leverandørforholdet over en længere periode. Posten skal jo ud. Så vi kan blandt andet se, at luftpostraterne i mange tilfælde er mere stabile end de generelle fragtrater.
I SAS Airmail er første prioritet at sælge kapacitet på SAS’ egne fly.
- Og da vi har set SAS rebe sejlene og skære i kapaciteten på en del ruter i 2009, har vi generelt haft mindre kapacitet at tilbyde luftposten. Det giver snævrere marginaler at arbejde indenfor, men alligevel kan jeg generelt sige, at vores luftpostforretning i SAS har en størrelse, der overgår det, vi egentlig er berettiget til ud fra den aktuelle kapacitet, siger Thomassen.
I 2009 blev det til ca. 15.000 tons, ligesom i året før.
- Forklaringen er måske, at vi, ligesom de nationale postvæsner, arbejder med det lange sigt. Det vil sige SAS Airmail tager del i mange internationale fagfora og sammenhænge, hvor vi ikke direkte er ude i en salgssituation – og hvor vi alligevel møder vore kunder i arbejdssammenhænge. Det er med til at cementere SAS Airmail som en virksomhed, der er seriøs i sin branche, vurderer Airmail-chefen.
Mange om buddet- Det er ingen hemmelighed, at mange selskaber, der er større end SAS, i krisetider har ledt i alle hjørner for at finde uudnyttede nicher for salg – og dermed har fået øje på luftposten. De kommer ofte med tilbud, som vi kan have svært ved at matche, og det kan umiddelbart virke fristende. Men de seriøse nationale postvæsens-kunder ved, at det for dem gælder om at sikre sig aftaler med leverandører, der også er der i morgen – og i overmorgen. De kan skille fårene fra bukkene. Så SAS Airmail rager i den sammenhæng op over mængden som en pålidelig samarbejdspartner og leverandør, mener Michael Thomassen.
Han peger på, at SAS-Airmail har succes med samarbejdet med selskabets meget betydningsfulde og krævende kunde, USPS, det Amerikanske Postvæsen.
- Ikke mindst med denne kunde har vi landet betydelige kontrakter på områder, hvor vi ikke engang selv flyver, som luftpost mellem USA og en del markeder i Sydamerika. USA har traditionelt stået for omkring 30 procent af vores samlede mængder, men denne andel er faktisk steget i 2009 som følge af vores fornyede aftaler med USPS efter licitation, siger Thomassen.
Aftalen med USPS er dels en langsigtet rammeaftale, dels en arbejdsgang med to årlige delvejs-forhandlinger.
Op og nedI almindelighed falder verdens postmængder, men det opvejes i nogen grad af en tilsvarende vækst i antallet af små-forsendelser som resultat af stigende internet-handel. Også her tegner USA sig for en stor bid af udviklingen, og det afspejler sig også i SAS’ mængder på trafikken til og fra USA.
- Ser vi forsigtigt i krystalkuglen for 2010, vil udviklingen sandsynligvis gå i retning af uændrede mængder. Og det er ikke så dårligt endda, siger Michael Thomassen.
SAS-Airmail30 procent af SAS Airmails mængder – p.t. 15.000 tons årligt – er knyttet til det amerikanske marked. Europa tegner sig for omkring 20 procent, 30 procent er post mellem de skandinaviske markeder, mens de resterende 20 procent er mængder i de fjernøstlige markeder.
Der er i SAS Airmail 12 medarbejdere, hvoraf to sidder i USA. Dertil kommer omkring 25 ansatte, der er beskæftiget med terminalhåndteringen af postmængderne.