Ingen brancher i skammekrogen
Finansiering: Kunder og deres låneønsker bliver vurderet individuelt fra sag til sag, påpeger filialdirektør fra Jyske Bank.
Af Gwyn Nissen
Jyske Bank er på linje med transportbranchen, når den skal vurdere, hvornår det går fremad igen.
- Vi tror, at det, der sker lige nu vil give en øget forbrugslyst. Den stor markedsplads har set bunden, og det går stille og roligt fremad. Ikke eksplosivt, men nok til at der er en tro på, at vi går bedre tider i møde. Men vi ser - ligesom branchen - også realistisk på situationen, og forventer først at det for alvor vil kunne mærkes i andet halvår. Det passer også meget godt med forventningen om, at renten vil stige mod slutningen af året, siger Johan Nielsen, filialdirektør i hjertet af landets største transportcenter, Padborg.
Johan Nielsen forventer, at 2010 bliver endnu et ”smalt år” for transportbranchen.
- Hvis man går ind i året med den forventning, så bliver man i hvert fald ikke snydt – men i stedet måske behagelig overrasket.
VurderingssagBankerne har måttet tage deres del af tæskene under finanskrisen og er blandt andet blevet beskyldt for at smække pengekassen i overfor erhvervslivet.
- Vi har bestemt lånt penge ud under krisen, forsikrer Johan Nielsen, og vi låner stadig gerne penge ud.
Transportbranchen er dog tøvende, og det kommer ikke bag på Johan Nielsen.
- De store initiativer i form af byggerier og nye lagre er parkeret en rum tid endnu. Men vi kan da mærke, at der lige nu er en stigende omsætning på biler, siger filialdirektøren. Der er nogle vognmænd, hvis forretning vokser igen og som har brug for flere køretøjer.
Er der i transportbranchen nogen, der har det hårdere end andre, og som ikke kan låne penge?
- Selvfølgelig er der nogen, der har det sværere end andre. Men vi har ikke sat nogen i skammekrogen på forhånd, siger Johan Nielsen. Vi vurderer den enkelte kunde og det enkelte projekt for sig.
Når banken skal vurdere et muligt lån, kigger den blandt andet på virksomhedens historik, hvordan den står rustet til fremtiden og på dens forretningsidé.
- Vi ser på virksomhedens plan for fremtiden og så handler det om, vi tror på ledelsen. I så fald vil vi gerne hjælpe med at realisere deres ønsker, påpeger Johan Nielsen. I den forbindelse er der selvfølgelig dele af branchen, der er hårdere klemt end andre, og som har sværere ved at sandsynliggøre, at deres forretningsidé er holdbar i fremtiden.
Bedre forberedtJohan Nielsen vurderer dog, at store dele af vognmandsbranchen faktisk var bedre forberedt til denne krise efter erfaringerne fra århundredeskiftet 2000.
- Vi kan se, at rigtig mange vognmænd har lært noget af den sidste krise. De er meget hurtigere i stand til at tilpasse deres forretning ved at kunne afsætte et støre antal biler – eller tage flere ind, siger Jyske Bank-direktøren.
- De er også blevet bedre til at lease deres materiel i puljer. På den måde hænger en virksomhed ikke på alle lastbiler, men kan afvikle aftalerne på forskellige tidspunkter.
gn@transporttidende.com