23948sdkhjf

Flere forespørgsler og mere salg

Udskiftning: Krone Kapital melder om markant højere aktivitet i starten af 2010.

Udskiftning: Krone Kapital melder om markant højere aktivitet i starten af 2010.



Af Lars Lassen

Det lykkedes leasingselskabet Krone Kapital at holde skansen i 2009.

- Vi kom fornuftigt gennem året, hvor det lykkedes os at fastholde aktivitetsniveauet fra året før, siger kundechef Jan Schøler Nielsen til Danmarks Transport-Tidende.

Han oplyser, at selskabet stort set er sluppet for den bølge af konkurser, der har ramt transportbranchen.

- Vi har kun haft et par stykker, så vi har været heldige, siger kundechefen, der lidt presset indrømmer, at Krone Kapital også har været hjulpet af en mere konservativ kreditvurderingspraksis.

- Vi har selvfølgeligt måttet tage en del materiel hjem, men vi har haft held til at videreformidle det meste til andre kunder, der har haft behov for det.

God start på året

Krone Kapital, der leverer leasing af biler, varebiler og lastbiler, samt andet transportmateriel til erhvers- og privatkunder, kan tilmed melde om øget aktivitet i det nye år.

- Vi har fået en utrolig god start på året, hvor vi både i januar og i februar her oplevet væsentligt flere forespørgsler og der er også indgået markant flere aftaler end der blev i starten af 2009. Det var ganske vist et lavpunkt, men har indgået omkring 50 procent flere aftaler, så er der tale om en meget positiv udvikling, siger Jan Schøler Nielsen.

Euro5 eller EEV

Den øgede efterspørgsel efter nyt transportmateriel er især drevet af virksomhedernes behov for at blive klar til de nye miljøzoner.

- Tre ud af fire aftaler stammer fra virksomheder, der ønsker at skifte gamle Euro3-biler ud med en Euro5 eller de endnu mere miljøvenlige lastvogne eller varebiler med EEV-motor. Virksomhederne kunne nøjes med en Euro4-lastbil, men man ønsker at investere fremsynet, siger Jan Schøler Nielsen.

Han oplyser, at omkring 10 procent af de leasingaftaler, der er indgået på lastvogne dækker lastvogne med EEV-motor, mens resten er Euro5-biler. På varebilssiden er det især leasingaftaler for den nye Iveco Daily EEV, der trækker opad i statisktikken. Her er hver fjerde kassevogn udrustet med en EEV-motor. Merprisen for et køretøj med EEV-motor er omkring 8.000 kroner for en kassevogn og omkring 15.000 kroner for en lastvogn.

- Men der er altså også en del virksomheder, der simpelthen har fået mere at lave. Det går generelt lidt hurtigere i både industrien og detailhandlen. Det smitter positivt af på transportbranchen. Vores salg er nok også hjulpet i vejret, fordi vi i samarbejde med Iveco, DTL og Codan Forsikring kan tilbyde et pakkeprodukt, der giver vores kunder en bedre forsikringsdækning, slutter Jan Schøler Nielsen.

ll@transporttidende.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062