Nordea Finans satser på transport
Trodser kriser: Selv om leasingmarkedet for transportmateriel stadig er under pres, så satser Nordea Finans offensivt på vækst.
Af Lars Lassen
Selv om finanskrisen også har ramt den skandinaviske storbank Nordea, så har banken klaret sig bedre gennem krisen end de fleste andre. Derfor står datterselskabet Nordea Finans også stærkt rustet til at fortsætte den vækstkurs, der er udstukket for erhvervsudlån. Nordeas leasingselskab er faktisk klar til at øge udlånet til transportsektoren.
- Nordea ønsker, at sidde på en endnu større andel af markedet for finansiering af transportmateriel end vi gør i dag. Derfor øger vi nu fokus på transportsektoren endnu mere end vi har gjort tidligere. Vi kan se et betydeligt langsigtet vækstpotentiale i transportsektoren, siger Lasse Sønderskov, der er key account manager i Nordea Finans, hvor han har ansvaret for de helt store transportvirksomheder.
Nordea Finans er på vej med en aktiv markedsføringskampagne, der skal øge synligheden af selskabets finansieringstilbud til transportsektoren.
- Det er ikke et område, vi tidligere har markedsført os meget på, siger Lasse Sønderskov.
Nordea Finans tilbyder ikke kun direkte leasing-aftaler til transportbranchen, men leverer også leasingydelser via tredjepart – typisk lastbil- og materielforhandlere.
Gode pengeMen Nordea Finans ambitioner om at øge udlånet til transportsektoren betyder ikke, at skrantende vognmandsvirksomheder får let adgang til leasingfinansiering nyt materiel.
- Vi har allerede en forholdsvis stor markedsandel på leasing af transportmateriel og vi ønsker at vokse inde for dette område med en fokuseret indsats. Men det betyder absolut ikke, at vi vil kaste gode penge efter dårlige. Tvært imod stiller vi klare krav til transportvirksomhederne om fornuftige og realistiske forretningsplaner og gennemarbejde budgetter, siger Lasse Sønderskov.
- Krisen har vel lært alle, at der er ting man burde gøre anderledes. Vi oplever også en holdningsændring i transportbranchen, hvor de fleste virksomheder har forstået, at der skal bruges flere ressourcer på budgettering og økonomi, hvis de skal overleve, siger Lasse Sønderskov
Partnerskab- Hvis du ikke ved, hvad det koster at have en bil kørende, så ender du med at sælge dine tjenester for billigt. Derfor bruger vi i dag flere kræfter på, at sikre os at virksomhedens drift hænger sammen end vi gjorde tidligere, siger Lasse Sønderskov, der opfordrer transportvirksomhederne til at se leasingselskabets mere kritiske tilgang som en mulighed i stedet for en forhindring.
- Når virksomhederne spiller med åbne kort over for os, så kan vi også spille med åbne kort over for dem. Vi vil gerne være en aktiv samarbejdspartner for vores kunder og vi vil meget gerne hjælpe med vores ekspertise, når kunderne har behov for det. Vi ønsker ikke, at fortælle kunderne hvordan de skal drive deres vognmandsforretning. Det er de bedre til end os. Men hvis vi hver især udnytter hinandens stærke sider, så vinder begge parter i længden, siger Lasse Sønderskov.
Flere tænker på nyt materielLeasing eller leje: Nordea Finans modtager flere forespørgsler på nye leasing og lejeprojekter.
Selv om leasingmarkedet for transportmateriel endnu ikke har oplevet vækst efter finanskrisen sendte salget af nye lastvogne og trailere med mere ned i kulkælderen i efteråret 2008, så er der tegn på bedring.
- Vi oplever i øjeblikket en markant stigning i forespørgsler på projekter. Transportvirksomhederne er endeligt begyndt at tænke fremad rent materielmæssigt, selv om vi endnu ikke har set nogen stigning i antallet af indgåede finansieringsaftaler. Virksomhederne har i stor udstrækning valgt at forlænge eksisterende leasingaftaler, så man beholder materiellet længere end tidligere. Men det er ikke gratis, fordi ikke mindst reparations- og vedligeholdelsesomkostningerne stiger med alderen. Nu står mange og skal afgøre, om de skal forlænge flere eksisterende leasingaftaler endnu et år eller om det skal finde en afløser med lavere driftsomkostninger. Det hjælper også på interessen, at rigtigt mange lastbiler står over for at skulle have eftermonteret partikelfiltre, fortæller Lasse Sønderskov.
LejeNordea Finans oplever i lighed med andre finansieringsselskaber en øget interesse for at leje transportmateriel.
- Virksomhederne har oplevet, at de ikke kunne komme af med materiel, der stod stille fordi brugtmarkedet har været i frit fald, uden store tab. De hænger på en fast omkostning uanset om materiellet er leaset eller lånefinansieret. Derfor ønsker mange transportvirksomheder i stedet at leje materiel, fordi de så undgår at binde sig for længere perioder, fortæller Lasse Sønderskov.
Nordea Finans tilbyder også operationelle lejeaftaler af materiel. Leje af brugt materiel foregår via forhandlere, da Nordea Finans kun i meget begrænset omfang råder over brugt materiel.
- Det materiel vi har måttet tage tilbage på grund af krisen, er i stor udstrækning solgt videre til udlandet, hvor vi har kunnet få forholdsvis gode priser for det. Vi har af strategiske årsager fravalgt, at holde på brugt transportmateriel, fordi det bare ville øge udbuddet på et i forvejen overfyldt marked og vi ville så bare konkurrere med vores egne samarbejdspartere på markedet, nemlig forhandlerne, slutter key account manager Lasse Sønderskov.
ll@transporttidende.com