Kontrol af chiptuning ved syn
Center for Grøn Transport vil tale dunder til chip-tunings leverandører – hjælper det ikke, så venter en politi-anmeldelse.
Chip-tuning, hvor man ’justerer’ på den elektronik og software, der styrer tilførslen af brændstof og luft til moderne motorer, er en udbredt sport – både hos private og erhvervstrafikanter. Det er nemlig en let og billig måde at skrue op for hestekræfterne på især benzin og dieselmotorer med turbolader. Men det betyder i langt de fleste tilfælde, at motoren støjer og møjer mere – og det er forbudt.
Det vil Center for Grøn Transport under Færdselsstyrelsen nu gøre noget ved.
- Man må gerne lave konstruktive ændringer på sin bil, men det skal ske inden for lovens rammer, og her gælder, at bilen ikke må forurene mere end de grænseværdier, der er gældende for den pågældende model, forklarer centerleder Niels-Anders Nielsen, Center for Grøn Transport.
Der er et stort udbud af chiptuningsudstyr på markedet. En betydelig andel er ulovligt, fordi det ikke kan anvendes uden at køretøjet kommer til at udlede flere skadelige stoffer. Derfor vil Center for Grøn Transport nu kontakte udbydere af tuningsudstyr og forklare regelsættet. Hvis salget alligevel fortsætter, vil Centeret i den sidste ende være nødt til at politianmelde de pågældende virksomheder.
- Man kan ikke bare på sin hjemmeside fraskrive sig sit ansvar, når man sælger ulovligt udstyr og da salget tilsyneladende er i vækst, har vi valgt at afsætte ressourcer til en tættere opfølgning på denne handel”, siger Niels-Anders Nielsen.
Ejerens ansvarHan opfordrer samtidig købere af udstyret til altid at efterspørge dokumentation for tuningsættets lovlighed.
Det er nemlig til en hver tid ejerens ansvar, at bilen er lovlig. Efter gennemført chiptuning skal bilen synes, og bilen kan kun godkendes til syn, hvis ejeren medbringer dokumentation for, at chiptuningen er lovlig.
Chiptuning betyder også, at mange bil- og lastbilfabrikanter ophæver fabriksgarantien.
Tysk grundighedI Tyskland vil man gå langt mere systematisk til værks. Ifølge dr.dk indfører alle tyske synshaller elektronisk kontrol af motorkøretøjets motorelektronik. Det sker ved hjælp af en avanceret computer, der kan afsløre eventuelle fiflerier.
Direktør i Applus+ Arne Willerslev-Legrand, betegner det tyske skridt som en god idé i Danmark også.
Dansk Folkepartis trafikordfører Kim Christiansen vil også gerne låne den tyske kontrolløsning.
- Hvis man kan i Tyskland, så kan man også i Danmark, så vi kan komme den ulovlige chiptuning til livs, siger Kim Christainsen, der ifølge dr.dk vil tage sagen op over for den nye transportminister, Hans Christian Schmidt.