CO2-problem løses ikke ved at straffe lastbiler
Transporten er en væsentlig bidragyder til at reducere Europas samlede CO2-udslip i fremtiden, men det er en illusion at tro, at den eneste løsning er at flytte gods fra vej til bane.
Det er konklusionen fra et EU-fremtidsforskningsprojekt, Freightvision, der på en konference i Bruxelles gav 34 gode råd til at nedbringe EUs CO2-udslip fra godstransport. Rådene skal indgå i Kommissionens arbejde med den kommende store hvidbog om Fremtidens Transport i EU – en hvidbog, der ventes klar sidst på året.
- Nogle af de vigtigste konklusioner var, at modulvogntog – og vægt og dimensioner for lastbiler generelt – kan bidrage til at nedbringe CO2-udslippet, ligesom det også er et godt bidrag, når gods flyttes fra vej til bane. Freightvision understregede blot, at om man så når at fordoble godsmængderne på bane inden 2050 – hvad der er et meget optimistisk mål i forvejen – så er det stadigvæk ikke meget i forhold til de nødvendige samlede reduktioner af CO2 fra transporten, siger Søren Hyldstrup Larsen, EU-chef i DTL.
Han var inviteret til at sidde i et panel, der kommenterede på undersøgelsens konklusioner, og han pegede på, at det er vigtigt at optimere på mange områder for at nå en væsentlig samlet CO2-reduktion.
- Det er vigtigt med udvikling på mange fronter, herunder ikke mindst, hvilke drivmidler der skal til på køretøjerne. Elektricitet er fx nævnt som et af de mere vigtige udviklingsområder. Man skal ikke forlede sig til at tro på én eller flere mirakelløsninger, og som undersøgelsen også konkluderede, løser man ikke transportens CO2-problem ved at straffe vejtransporten, siger Søren Hyldstrup Larsen.
Projektet har sit eget webside www.freightvision.eu og DTU Transport og Tetraplan fra Danmark har deltaget i projektet.