23948sdkhjf

Hostende start for partikelfiltre

Der er dog noget, der tyder på, at danskerne hellere vil betale 1000 kroner i afgift end at eftermontere de forholdsvis dyre dieselfiltre.

Der er dog noget, der tyder på, at danskerne hellere vil betale 1000 kroner i afgift end at eftermontere de forholdsvis dyre dieselfiltre.



Når et dieselkøretøj har fået påmonteret partikelfilteret, skal det nemlig gennemgå et såkaldt registreringssyn for at blive godkendt. Vurderingen fra synsvirksomheden Applus+ Bilsyn er, at endnu ikke særlig mange har været forbi synshallerne for at få godkendt partikelfiltrene:

- Vi har haft forbløffende få køretøjer inde til godkendelse af partikelfilteret, så vi har haft en forventning om, at det ville tage mere til, jo tættere vi kom på d. 1. april. Meldingerne fra vores folk ude i hallerne viser dog, at det stadig kun er en brøkdel af de mange hundredetusinde dieseldrevne køretøjer der har fået eftermonteret et partikelfilter, siger adm. direktør for Applus+ Bilsyn, Arne Willerslev-Legrand.

Fra 1. april 2010 skal alle dieseldrevne personbiler, og alle dieseldrevne varebiler der er indregistreret første gang efter d. 18. marts 2009 have monteret et partikelfilter. De køretøjer der enten ikke er født med filteret eller har fået det eftermonteret vil årligt blive opkrævet en afgift på 1.000 kr.

Det anslås, at der kører omkring 300.000 dieseldrevne person- og varebiler uden et partikelfilter på de danske veje. Ser man bort fra varebiler indregistreret før d. 18. marts 2009, skal alle disse køretøjer have påmonteret partikelfilter inden d. 1. april 2010, hvis ejerne skal undgå at blive pålagt en årlig afgift på 1000 kr.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079