23948sdkhjf

Verdens stærkeste følger lillebror på brændstofforbrug

Vognmandsfirmaet EH Transport, der drives af vognmand Erik Hansen i Lyngerup ved Jægerspris, var den første vognmandsvirksomhed i Danmark, som fik leveret verdens stærkeste lastvogn i form af en Volvo FH16 med 700 hk motor. Hos virksomheden er både vognmand Erik Hansen og chauffør Holger Åmann, som er daglig chauffør på vognen, meget begejstret for den stærke Volvo lastvogn.

Vognmandsfirmaet EH Transport, der drives af vognmand Erik Hansen i Lyngerup ved Jægerspris, var den første vognmandsvirksomhed i Danmark, som fik leveret verdens stærkeste lastvogn i form af en Volvo FH16 med 700 hk motor. Hos virksomheden er både vognmand Erik Hansen og chauffør Holger Åmann, som er daglig chauffør på vognen, meget begejstret for den stærke Volvo lastvogn.



Af Finn Bjerremand

Men som i så mange andre forhold kan det ofte koste, at være godt kørende, så derfor har vi fået udleveret brændstoftallene for den nye Volvo over en lang periode.

Over en strækning på 19.520 kilometer har Volvo’en brugt 7831 liter diesel og 281 liter AdBlue. Det betyder at der køres ca. 2,49 km pr. liter diesel og 69,47 km pr. liter AdBlue eller sammenlagt 2,41 km pr. liter brændstof/ AdBlue. Forbruget af AdBlue svarer til ca. 3,59 % af dieselforbruget.

Vognen anvendes fortrinsvis til trucking af containerchassiser med skibscontainere fra havnen i København og rundt i hovedstadsområdet med afstikkere helt ned til Køge. Der køres på den måde meget bykørsel med mange standsninger og starter, og ofte er der meget køkørsel, som sammen med passage af mange lysreguleringer giver nogle af de væsentligste udfordringer på det brændstofmæssige forbrug.

Vægten på vogntoget ligger ofte på en totalvægt på omkring 42-44 ton, når der køres fuldlastede tunge containere.

Derfor er det virkelig interessant at vognmandsfirmaets anden Volvo FH 16, der ”kun” er en version med 580 hk motor i en Euro 4 udførelse, faktisk har næsten det samme brændstofforbrug ved de samme kørselsopgaver.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125