Hver gris tæller
Dyretransporterne bliver mere og mere optimerede. Samtidig stiger kravene til dyrevelfærd.
Af Finn Bjerremand
En moderne grisetrailer er i dag et unikt produkt spækket med moderne teknologi på alle leder og kanter. Når jeg tænker tilbage på de køretøjer vi anvendte til at køre grise med i min barndom, så er der virkelig sket noget af en udvikling.
Hvis lastvognen havde kørt asfalt dagen før, så blev der før i tiden lige smidt et par skovle savsmuld op i ladet, sat lidt højere sider på og lagt en presenning over - så kunne der køres grise.
Dengang gjaldt det også om at få læsset så mange grise på som muligt, helst så mange så grisene ikke kunne bevæge sig for meget, fordi så undgik man nemlig at de begyndte at slås. Begyndte de først på det, resulterede det mange gange i at en af dem måtte lade livet, og gik det helt galt, kom kannibalismen op i de andre grise. Det var som regel ikke noget kønt syn, når vognen kom frem til slagteriet.
Den slags er heldigvis fortid. Nu er der mange og meget skrappe krav til at transportere grise, og der er samtidig fokus fra mange sider i samfundet på alle former for dyretransporter. Det har medført, at de professionelle udøvere i denne del af transporterhvervet er på stikkerne, for at udføre transporterne så effektivt og korrekt som overhovedet muligt.
Grise i fire etagerBlandt reglerne er der krav til areal og plads til grisene og derfor gælder det om at udnytte køretøjerne så meget som muligt. Det vil sige at man ikke længere nøjes med et lad, men ligesom fragtmændene i stedet har flere ”etager”.
Nu har grisetrailerne så overhalet fragtvognene, der som regel har to eller tre lad. Transportfirmaet Aktiv Transport ApS i Højen har i sommer nemlig fået leveret firmaets første grisetrailer med fire dæk.
Den nye grisetrailer, der er af mærket Finkl, har således tre hydraulisk hævebare mellemdæk inde i det lukkede lad.
Det er ligesom ved en moderne autotransporter: her skal personalet være veltrænet og godt inde i de enkelte funktioner ellers fungerer det ikke: Der er mange skillerum, som kan drejes ud og vippes væk alt efter hvilket dæk der er i brug.
Det samlede bundareal er med denne konstruktion helt oppe på 124 kvadratmeter, hvilket er væsentlig mere end de fleste grisetrailere.
Centralvarme ombordI gamle dage var det ikke noget stort problem med temperaturen - faktisk klarede grisene den korte transport til slagteriet bedst, når det var lidt koldt.
Den nye fire-dækkede trailer er også indrettet med centralvarme og masser af friskluftsventilatorer, så grisene altid kan have den rette temperatur under rejsen. Varmeanlæg er et centralvarmeanlæg med konvektorer placeret i fronten hvor varm luft kan blæses ind på de enkelte dæk efter behov, og anlægget er også tilsluttet vandtanken, så drikkevandet i tank, rør og overbrusningsanlæg ikke fryser i vinterperioden. Skulle uheldet være ude og varmeanlægget svigter, vil en føler pr. automatik sørge for at tømme anlægget totalt for vand, så anlægget ikke bliver frostsprængt.
For at virksomheden kan have styr på det hele, har traileren også den nyeste teknologi med hensyn til overvågning, som foregår med satellittransmission.
På siden af traileren er der masser af skodder, som kan åbnes eller lukkes efter de vejrmæssige forhold. Håndteringen af skodderne kan klares ved hjælp af trådløs fjernbetjening. Det er f.eks. en fordel, hvis transporten i en varm periode kommer ind i en trafikkø. Så kan chaufføren åbne efter behov, uden at skulle ud af lastvognens førerhus.
Omvendt kan chaufføren dog ikke bare lukke skodderne uden at kunne se siderne, fordi der kan være en gris som har presset sin snude ud gennem sprækken. Og så går det galt, hvis der lige bliver lukket til. Samtlige hydrauliske funktioner på traileren kan styres via trådløs fjernbetjening.
Tænkt på altDer er stort set tænkt på alt ved fremstillingen af den nye grisetrailer. Både grisenes miljø og chaufførens arbejdsmiljø. Chaufføren skal således ikke længere sidde og lugte til sin beskidte kedeldragt eller de beskidte støvler, som også lugter af grise.
Der er nemlig placeret skabe ude under siderne med et specialskab til støvler og et andet skab med varme i beregnet til arbejdstøjet. I varmeskabet ligger tøjet på en rist og i rummet under cirkulerer varmen frit, så tøjet hurtigt kan blive varmt og tørt.
Traileren, der er leveret af KLC i Kolding, er et utrolig flot produkt med et meget højt finishniveau. Man kan tydeligt se, at der er tale om flot, tysk kvalitetshåndværk.
Specialist i dyretransporterVognmandsfirmaet Aktiv Transport ApS, i Højen ved Vejle, er specialist i transport af levende dyr. Firmaets flåde transporterer ugentligt ca. 9.500 slagtesvin og søer samt ca. 9.000 smågrise.
For at kunne leve op til kravene på området har Aktiv Transport hen over sommeren fået leveret tre komplet nye grisetrailere, hvoraf månedens køretøj indgår i et af vogntogene.
Til at trække de nye specialtrailere, blev der samtidig leveret tre nye Volvo FM 400, udstyret med 13 liters motor (Euro 5).
De nye Volvo’ er alle udstyret med Volvos højt roste I-shift transmission, som også betyder skånsom transport for dyrene.
Chassiserne er af typen megatrækker, der giver de bedste muligheder for at kunne tilkoble volumentrailere som månedens køretøj.
Aktiv Transport ApS blev stiftet af John Stengaard og Peter Lønbæk tilbage i 2002. I de første år beskæftigede firmaet sig mest med eksportkørsel og dagligvaredistribution. I 2008 overtog John Stengaard hele selskabet og kørslen blev specialiseret til dyretransporter.
I takt med at mængden af dyr, der skal transporteres er steget, er antallet af lastvogne steget tilsvarende. Vognparken består i dag af en firedækket grisetrailer, fem tredækker grisetrailere og 3 dobbeltdækker grisetrailere.
Trailerne er godkendte til lange transporter dvs., der er vandanlæg, temperaturmålere, ventilationsanlæg og satellit på trailerne. På de tre nyindkøbte trailere er der ligeledes installeret varmeanlæg.
John Stengaard har i dag også en personlig drevet transportvirksomhed der har specialiseret sig i transport af kreaturer. I denne virksomhed kører der to vogntog, som transporterer ca. 200 kreaturer om ugen.
Tekniske specifikationerMærke:
Finkl
Produceret:
Finkl Fahrzeugbau i Bissingen
Forhandler:
KLC A/S – Kolding
Type:
SAV 335
Chassis:
Fremstillet i en svejset aluminiums konstruktion
Totalvægt:
35.000 kg (teknisk 38.000 kg)
Egenvægt:
12.600 kg
Koblingsvægt:
11.000 kg
Akseltryk:
24.000 kg (3 x 8.000 kg)
Udvendig totallængde:
13.600 mm
Indvendig:
13.400 mm
Udvendig totalhøjde:
4.020 mm
Indvendig højde lad:
2.930 mm
Koblingshøjde:
970 mm
Etagehøjde som 3. etagers:
920 mm – 920 mm – 920 mm
Etagehøjde som 4. etagers:
711 mm - 630 mm – 670 mm – 820 mm
Udvendig totalbredde:
2.500 mm
Indvendig bredde:
2.420 mm
Bundareal 1. dæk: 33 m2
Bundareal 2. dlk: 32 m2
Bundareal 3. dæk: 31 m2
Bundareal 4. dæk: 30 m2
Aksler:
3 BPW ECO med tromlebremser
Ophæng:
BPW Airlight med 360 mm vandring
Bogielift:
1. og 3. aksel er udstyret med bogielift
Hæve/sænk:
Hæve/sænkeventil til luftaffjedring med manuelt håndtag
Bremseanlæg:
WABCO EBS anlæg type 4S/2M
Hjul:
7 hjul i størrelsen 445/40 R 22,5
Reservehjulsophæng:
Reservehjul ligger i et skab
Færgekroge:
7
Opbygning:
Sider og front: Fremstillet i glatte alu profiler
Gulve: Riflet aluprofiler
Tag: Glasfiberag fastgjort til aluramme, kan hæves hydraulisk
Bagrampe: El hydraulisk læsserampe
Sideskabe: Hydraulikanlæg, batterier, vandtank, reservehjul, styringsenhed til
Drikke og overrislingsanlæg indbygget
fba@transinform.com