Løft til legendarisk letvægter
Ivecos Eurocargo er letkørt med automatiseret gearskifte.
Af Finn Bjerremand
Ivecos lette lastvognsserie Eurocargo er nærmest en legende og helt synonym med begrebet lette transporter. Lastvognsserien gennemgik en større opdatering sidste forår, hvor der ved præsentationen var mulighed for at køre korte prøvekørsler i Torino og omegn. Nu har vi haft lejlighed til en længere prøvekørsel på jyske veje.
Eurocargo opstod som bekendt, da Iveco for mange år siden overtog Fords lastvognsproduktion i Europa, der bl.a. omfattede Ford Cargo-serien, der var populær i flere lande. I samme periode tilføjede Iveco ordet Euro foran deres modelserier og dermed opstod begrebet Eurocargo.
Ved den seneste opdatering voksede Eurocargo fra blot at være en lille lastvogn til at dække med et bredt program af lette og lidt tungere lastvogne fra 6 til 19 ton. På det nordiske marked er versionen med 7,5 ton totalvægt dog den mindste, der markedsføres.
MautkillerTestvognen, der bærer betegnelsen Eurocargo ML120E25, er på 12 ton totalvægt og er derfor en typisk ”Mautkiller”, som lige kan krybe under grænsen for motorvejsafgift i Tyskland.
Motoren kommer fra leverandøren FPT (Fiat Powertrain Technologies) og er en seks-cylindret Euro 5 version på 5,88 liter slagvolumen. Topeffekten er på henholdsvis 185 kW/251 HK og den har et maksimalt drejningsmoment på 850 Nm, der afleveres i omdrejningsfeltet mellem 1250 til 2100.
Udstødningen renses ved hjælp af en SCR-katalysator, der fungerer ved anvendelse af AdBlue. Motoren viste sig under prøvekørslen at være passende i størrelse til denne type lastvogn. Den har en fornuftig karakteristik med en god gangkultur samt en god evne til at komme igen, når den har været nede i omdrejninger.
Det store løftDet virkelige store løft ved den seneste opdatering er introduktionen af Eurotronic-gearkassen, som Iveco kalder den.
Gearkassen er af typen ZF 6AS800 OD, der har seks fremadgående gear og hvor A står for automatiseret gearskifte. Der er tale om en såkaldt OverDrive-type med en udveksling i 6. gear på 0,78 og sammen med en bagtøjsudveksling på 4,1 og dækstørrelsen 245/70R19,5 giver det en meget passende totalgearing.
På netop denne type lastvogn er det et ”must” med en automatiseret transmission, fordi den slags lastvogne ofte bliver kørt af mange forskellige chauffører – til dels også mindre trænede chauffører.
Samtidig er Eurocargo med automatiseret gearskifte som født til let distributionskørsel, hvor der ofte vil forekomme mange på- og aflæsninger. Det medfører også mange igangsætninger og standsninger, samt en del bykørsel, med tilsvarende mange lysreguleringer på menuen.
Chaufføren kan i stedet for at blive stresset af at skulle ”røre rundt” i en manuel betjent gearkasse og træde på koblingspedal, koncentrere sig om at navigere sikkert frem i trafikken.
PrøvekørselDer har da også været set frem til at kunne prøvekøre netop Eurocargo med den automatiserede transmission på lokal grund. Prøvekørslen, som strakte sig over knap 150 km i det sydlige Østjylland, understregede, at den nye transmission er et løft til lastvognen.
Eurotronic gør det den skal – men så heller ikke mere. Den skifter ganske fint gear og koblingen aktiveres ligeledes fint gennem speederpedalen. Skal transmissionen have karakterer, så bliver det dog til maks til et 7-tal på en skala fra 0 til 10.
Til sammenligning vil en ZF ASTronic i den tunge lastvognserie Iveco Stralis få et 8-tal, mens der er et stykke op til Volvos I-shift. 6-trins versionen i Eurocargo har f.eks. lidt svært ved hurtigt at finde det rigtige gear, når der foretages en nedbremsning.
Selve aktiveringsenheden til gearkassen sidder i instrumentbrættet med tre vippekontakter, og dette arrangement indbringer til gengæld topkarakter. Det er ganske enkelt forbilledligt. Man skal blot påvirke en af knapperne og påvirke speederpedalen, så kører vognen.
Skal der manøvreres med skridtgang, trykkes der blot på D (for drive) i to sekunder, så ruller vognen lige så stille. Sådan skal det være.
Når Iveco har flyttet gearvælgerpanelet op i instrumentbrættet, så kan det undre, at man ikke har taget skridtet fuldt ud og samtidig flyttet parkeringsbremsehåndtaget med. I den nuværende placering lige ved siden af førersædet hindrer det, at man ubesværet kan kravle over fra førersædet til passagersædet.
God førerpladsEurocargos førerplads er dog ganske fin. Man sidder komfortabelt i førersædet og der er godt udsyn.
Jeg vil dog heller ikke denne gang undlade at skælde ud over sprosserne i dørene til trækvinduerne. De hører ikke til i det vigtige udsynsfelt i dørenes vinduer.
Men Iveco har til gengæld et spejlarrangement, hvor der er godt udsyn langs vognen og rundt om højre forhjørne, uden at man kommer i karambolage med vinduessprossen, og det kan ikke blive bedre - når der nu absolut skal være en sprosse.
Det lovpligtige frontspejl sidder placeret skråt til venstre foran højre a-stolpe, og det giver en ganske pæn oversigt over hvad der sker foran vognen.
Førerhuset i testvognen er den korte version, som ikke har så meget luft bag førersædet. Hvis antallet af paller er vigtigere end chaufførkomfort og chaufføren ikke skal hvile eller overnatte i førerhuset er det selvfølgelig en acceptabel løsning. Ellers er det rart med en sovekabine, der også giver et bedre miljø i førerhuset.
KompaktRattet kan justeres, og det er fint i forhold til tidligere modeller, men ikke så godt som i de større lastvogne. Justeringsmulighederne er begrænset af pladsen og målene, eftersom der i denne størrelse lastvogn med et kompakt førerhus og et lavt chassis ikke efterlader de helt store muligheder.
Styretøjet giver god føling med vejbanen og den velafstemte affjedring gør kørslen behagelig. Forakslen er med stål parabelaffjedring, mens bagakslen er udstyret med to luftbælge. Tidligere anvendte Iveco også fire luftbælge på bagakslen på alle Eurocargo, men i dag anvendes det kun når man kommer op i 15-16 ton klassen.
Årsagen er jagten på egenvægt. Der spares nemlig ca. 135 kg egenvægt ved kun at have to bælge, og vægtbesparelsen går jo klokkerent ind på nyttelasten.
Bremserne virker rigtig fint - der er gode skivebremser på begge aksler. Til gengæld er motorbremsen efter min mening for svag. Der skal for mange omdrejninger til for at få oparbejdet et stort tryk, og det kommer ikke lige med det samme.
Endnu et løftHele instrumentbrættet fik et løft opad sidste år, og det er et flot instrumentbræt med det hele samlet i cockpittet og rundt om føreren.
Desværre er instrumenteringen i selve cockpittet ikke af den samme flotte høje standard som i de større Stralis. Blandt andet er det endnu ikke muligt at følge det aktuelle brændstofforbrug, som det kan lade sig gøre i Stralis.
Brændstofforbruget er stort set nøglen til mange forhold omkring det at køre en moderne lastvogn, så Iveco må snart i gang med at få implementeret cockpittet med tilhørende kontrolfunktioner og display fra Stralis.
Over førerpladsen er der gode aflæggerpladser til småting, så Iveco står alt i alt stærkt med Eurocargo - specielt efter det er blevet muligt at få den leveret med Eurotronic gearkassen.
fba@transinform.com