23948sdkhjf

Scania med fokus på føreren

Når brændstofforbruget skal gøre op, er chaufføren nøglen til succes.

Når brændstofforbruget skal gøre op, er chaufføren nøglen til succes.



Af Finn Bjerremand

Det er af afgørende betydning om chaufføren fungerer godt på sin arbejdsplads bag rattet, og han er en medvirkende årsag til, om vognmandsforretningen har succes eller ej. Derfor har Scania ved den seneste opdatering af sin R-serie haft fokus på, at chaufføren skal have en endnu bedre arbejdsplads.

Det gælder for eksempel også muligheden for at holde hvil. Køre- og hviletidsreglerne er i dag skrappe og ved kørsel over lange afstande skal en chauffør opholde sig mange timer i sit førerhus. Først og fremmest er der introduceret forbedringer som nyt interiør, ny underkøje (der kan gøres bredere fra 730 til 900 mm), bedre opbevaringsrum, et udklappeligt bord i toppen af instrumentbordet i passagersiden og ikke mindst et nyt navigations- og audiosystem.

Endnu bedre førermiljø

Scania har altid haft et godt førermiljø og det er bestemt blevet endnu bedre. Instrumentbrættet er fremstillet i et blødere materiale, der skulle være lettere at rengøre og samtidig skulle det være mere slidstærkt.

Nye farver giver mange flere kombinationsmuligheder, når det gælder beklædning, dørpaneler, tekstiler, måtte m.v. – det er ikke ligegyldigt, når man skal se på ”den samme stue” året rundt. Selve førerpladsen er suveræn med instrumentbrættet bøjet blødt omkring førerpladsen og det nye cockpit med nye kontroldisplay er væsentlig bedre end det gamle.

Rattet er flot konstrueret med vigtige kontakter i alle tre eger. På midterkonsollen er der et bord under instrumentbrættet og en udtræksskuffe samt diverse kopholdere - det er bare godt lavet.

I dørene er der kommet nye lommer og den øverste køje er også blevet opgraderet ligesom der er kommet en ny stige, som giver god adgang til den øverste køje.

Det nye bord i passagersiden er også en god løsning. Det kan anvendes som køkkenbord, når chaufføren skal spise og som kontorbord, når der skal ordnes papirer m.v. Når ikke det anvendes lukkes det væk og bordet tager således ikke udsigten fra forruden – sådan skal det være enkelt og trafiksikkert.

Støtte til bedre kørsel

I stedet for kun at forsøge på at få chauffører til at blive bedre trafikanter og køre mere økonomisk gennem kurser, har Scania nu introduceret Scania Driver Support, der er et system, som så at sige afregner ved ”Kasse 1”.

Under kørslen får chaufføren - sammen med små anbefalinger om hvordan han kan forbedre kørslen - hele tiden points for hvor godt eller dårligt der køres.

Det er en form for førerassistent, der kan være med til at forbedre trafiksikkerheden og brændstofforbruget. Systemet kan vise i procent, hvordan den enkelte handling blev udført eller med stjerner, der viser totalpoints (fra nul til fem).

Kategorierne omfatter kørsel op ad bakke, valg af gear, bremsetilpasning samt evnen til at være forudseende. Ved kørsel op ad bakke kan systemet f.eks. anbefale føreren næste gang at slippe gaspedalen lige ved toppen af bakken og lade vognen næsten rulle op over toppen. Ligeledes gives der anbefaling om at skifte til et bestemt gear, hvis der køres i manuelmode i gearkassen. Der gives også points for evnen til at se fremad i trafikken og det at være opmærksom på forhindringer forude.

Anvender man motorbremse og retarder honoreres det med en høj score, hvorimod anvendelse af fodbremse giver dårlig score.

Penge at hente

Med systemet kan en chauffør, der ofte køre den samme strækning også konkurrere lidt med selv om at blive bedre til at køre.

Endnu er det ikke muligt at opsamle data fra kørslen, men jeg vil gætte på at fremtiden vil byde på en løsning hvor man hjemme i vognmandsfirmaet vil kunne se hvordan den enkelte chauffør kører.

Med disse data i hånden, vil man have mulighed for at kunne tage chaufførens kørsel op en gang imellem. Det er store penge, der står på spil, når et lastvognstog ruller der ud af.

Der er dels mulighed for at spare yderligere brændstof og ikke mindst at undgå dyre skader og uheld.

Derfor gælder det om at få chaufførerne kvalificeret til at køre fornuftigt og økonomisk, og det er stort set med alle midler.

Scanias nye tiltag, der konstant vil guide føreren, skal der for hilses meget velkommen, det er et stort skridt på vejen.

Opticruise gearer op

Den svenske lastvognsproducent Scania levede op til forventningerne med sin opdaterede opticruise-gearkasse. Den fungerer fint – og uden nogen koblingspedal.

Til gengæld har Volvo tilsyneladende fået lov at beholde titlen King of the Road med sin kraftfulde FH16 700 - i hvert fald bød Scania ikke på nyheder på motorsiden, selv om mange havde forventet, at de ville give deres svenske kolleger kamp til stregen.

Opticruise-gearkassen med automatiseret gearskifte er nu blevet en rigtig god løsning, hvor der ikke længere er behov for koblingspedal. Scania har ellers holdt fast i netop koblingspedalen, blandt andet med argumentet om, at chaufføren suverænt skal bestemme hvornår vognen skal begynde at køre.

Nu er der gearet op til samme niveau som de øvrige lastvognsproducenter. Chaufføren bestemmer jo fortsat suverænt hvornår lastvognen skal begynde at rulle - det sker blot ved at speederpedalen aktiveres.

Rok n’rul

Igangsætning klares til topkarakter og Scania’en kan efter behov også rokkes fri, når den sidder fast på dårligt underlag, som f.eks. sne, eller i blødt terræn.

Gearvælgeren sættes i Powermode og der gives gas, for hurtigt at slippe gassen - så finder Opticruise selv ud af at rulle tilbage og rokke sig løs, ligesom det er muligt ved en helt almindelig betjent gearkasse.

Jeg prøvede det selv i en ny treakslet G360, der er en typisk svenske anlægsbil i en 6x2 version med kun en drivaksel. I terrænet rokkede den sig løs - så nu er der altså ikke nogen grund til at købe Scania-lastvogne med almindelig gearstang og fodbetjent kobling. Selv om det stadig kan købes.

Til at udføre koblingsarbejdet, har Scania valgt en anden løsning end konkurrenterne. Der er introduceret en såkaldt elektrohydraulisk betjeningsenhed, der betjener den helt almindelige kobling.

Hurtige skift

Under kørslen skifter gearkassen som den skal: hurtigt og uden mislyde. Computeren der klarer styringen af gearkassen har fået en ny gearstrategi, som medfører bedre brændstoføkonomi.

Alle Opticruise med automatiseret gearskifte er som standard udstyret med hill-holder, så man undgår at vognen ruller tilbage ved igangsætninger - et virkelig godt udstyr som Scania skal roses for at indføre som standard.

Scania har flyttet sig fra bundplaceringen til en placering lige under Mercedes PowerShift og Volvos I-shift.

fba@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094