Klar kurs gennem krisen
ERA Transport i Odense øger fokus på kunden for at klare sig gennem krisen.
Af Lars Lassen
ERA Transport A/S trodsede ved årsskiftet krisen og etablerede en helt ny afdeling i København. Den sjællandske afdeling af den fynske containertrucking virksomhed, der naturligvis har adresse på Københavns Nordhavn, har siden formået at trodse krisen med støt vækst.
- Vores afdeling i København har formået at øge deres omsætning, hver eneste måned siden starten. Der er altså kunder, der er villige til at betale for den service vi leverer, selv om vi ikke er de billigste på markedet, siger direktør Inge-Merete Koch og tøver lidt inden hun fortsætter.
- Jeg er knageme stolt af, at vi kan lave sådan noget på et meget vanskeligt marked og så få det til at lykkedes. I januar var der mange, der tænkte; det holder kun tre måneder før de lukker igen. Men vi er der endnu, vi vokser og der er ingen planer om at lukke overhovedet, fastslår Inge-Merete Koch, der driver familievirksomheden sammen med sin bror Jørgen Rasmussen.
- Det ser jeg som et klart tegn på, at der er kunder, som syntes vi gør noget rigtigt.
Hun tager imod Trans Inform på ERA Transport A/S hovedsæde i Tietgenbyen øst for Odense, flankeret af afdelingsleder Jette Andersen, der har været i virksomheden i 17 år.
Selv har Inge-Merete Koch arbejdet i ERA Transport i 25 år.
Hun nægter at oplyse sin egen alder, men indrømmer med den latter, der aldrig er ret langt væk, at hun er lidt ældre end sin 53-årige bror, der er forhindret i at deltage i interviewet.
Kør danskDen nye sjællandske afdeling, har rykket tyngdepunktet i ERA Transports forretning lidt mod øst, fordi den sender biler med containere ud og ind af Københavns Frihavn til sjællandske og svenske kunder. Det var ikke tidligere hverdagskost for den fynske virksomhed.
Det er dog fortsat containertrafikken mellem Århus, Fredericia og Odense , og de nordtyske havne i Hamborg og Bremerhaven, med mere sjældne afstikkere til Rotterdam og Antwerpen, der udgør hoveddestinationerne for ERA Transports biler.
Den naturlige stolthed over den sjællandske afdelings succes bliver forstærket fordi ERA Transport har valgt kun at køre med danske biler og chauffører. Det gælder både for virksomhedens egne omkring 40 lastvogne og det gælder for de indlejede vognmænd.
- ERA Transport har valgt at bruge danske chauffører, fordi de har et højere fagligt niveau og vi mener, de leverer en bedre service til kunderne. Vi oplever det jo selv her på pladsen, hvor mange af de udenlandske chauffører hverken kan tale tysk eller engelsk. Det giver mange kommunikationsproblemer, siger Jette Andersen.
Inge-Merete Koch uddyber:
- I lighed med mange andre dele af vognmandsbranchen, så har de fleste containertruckingfirmaer valgt at konkurrere på prisen. Derfor har de valgt at udskifte danske biler og chauffører med billigere udenlandsk arbejdskraft. I starten var det tyske chauffører på tyske biler, der udkonkurrerede de danske, men efterhånden rykker rekrutteringen længere og længere østover. Det giver store sprogproblemer, fordi litauiske, rumænske eller bulgarske chauffører sjældent har noget kendskab til fremmedsprog.
Hun lægger ikke skjul på, at det høje danske omkostningsniveau udgør en svær ekstra udfordring i hverdagen.
- Det kan godt være, at det er gammeldags, men sådan er vi og vi fortsætter med at køre med danske biler og danske chauffører, selv om det er meget dyrere. siger Inge-Merete Koch fast.
- Derfor er vi også fuldt bevidste om, at vi er nødt til at levere en meget højere grad af service end konkurrenterne. Det er der heldigvis kunder, der sætter pris på. Ellers ville vi ikke være her i dag.
Bunden nåetERA Transport kører selv med omkring 40 trækkere. Dertil kommer et tilsvarende antal biler fra undervognmænd – der alle er danske og bemandet med danske chauffører.
Virksomheden beskæftiger omkring 60 ansatte, heraf 40 chauffører på fuld tid, 15 ansatte i administrationen og to på værkstedet, samt to truckførere på virksomhedens egen containerplads.
En enkelt blokvognstrækker er beskæftiget med transport af entreprenørmaskiner. Resten af virksomhedens vognpark og alle indlejede vognmænd er beskæftiget med containertransport.
- Krisen har også tvunget os til at tilpasse vores organisation. Det er desværre primært gået ud over vores indlejede vognmænd, hvor vi har måttet opsige et sted mellem 10 og 15 biler, siger Inge-Merete Koch.
ERA Transport har dog også måtte foretage personalereduktioner internt.
- Vi har måttet afskedige et par ansatte i administrationen, én på værkstedet og én truckfører. Krisens tyngde taget i betragtning, så er det nok billigt sluppet indtil nu, siger Inge-Merete Koch, der også blankt erkender, at det langtfra er sikkert at tilpasningerne er overstået.
- Markedet for containertransport har i rigtig mange år været præget af hård priskonkurrence. Selv om priserne i forvejen var meget lave, så har krisen sendt priserne yderligere ned. Jeg tror de prislister, der blev udsendt i januar i år er blevet reguleret 10 gange siden – alle i nedadgående retning. Så lige som alle andre, så må vi erkende, at vi ikke tjener penge i øjeblikket og bunden er nået. Spørgsmålet er, hvordan vi kommer op igen. Det kræver, at den overkapacitet, der er på markedet i øjeblikket forsvinder. Så længe, der hersker en så stor overkapacitet, så er det umuligt at få priserne op på et holdbart niveau, siger Inge-Merete Koch.
Kunden førstSøskende-parret i ERA’s top har dog for længst erkendt, at virksomheden ikke kan vente på, at overkapaciteten forsvinder. Der skal handles nu, hvis virksomheden skal være blandt dem, der overlever.
- Alle kører i øjeblikket ud fra devisen, at det er bedre at få lidt for at køre end ingenting for at holde stille. Det holder ikke på den lange bane. Vi har besluttet, at vi vil være endnu bedre til det vi er bedst til. Derfor har vi besluttet, at kunden skal endnu mere i centrum. Vi vil levere en service, der er så stærk, at kunden nærmest bliver afhængig af os, siger Inge-Merete Koch.
En af hjørnestenene i ERA Transports udbygning af virksomhedens kundefokus er it.
- Vi har et rigtigt godt bookingsystem, hvor kunden er partner. De kan løbende se, hvordan den enkelte transport er disponeret og de kan frit trække alle relevante dokumenter selv, uden de skal igennem vores personale, siger Inge-Merete Koch.
- Vi har fået rigtigt mange positive tilbagemeldinger fra kunderne, der er meget begejstrede for, at de selv kan trække alle data uden at skulle vente i en telefon. De kan få oplysningerne lige præcis, når de har brug for dem uden ventetid.
ERA Transport er netop nu i gang med at udskifte den mobilfax, der hidtil har udgjort det primære kommunikationsmiddel mellem disponent og chauffør, med en lille computer med tilhørende printer og scanner.
- Det vil effektivisere arbejdsgangene yderligere, fordi chaufføren nu selv scanner nye fragtdokumenter ind. De bliver automatisk overført til vores booking-system og registreret under den rigtige bookning med det samme. Det sparer ikke bare tid her på kontoret og eliminerer fejlkilder. Det betyder også, at kunderne kan få adgang til dokumenterne i realtid, siger Jette Andersen.
Øget fleksibilitet- Vi er nødt til hele tiden, at lægge os i selen for at give kunden den allerbedste service. Hvis kunden eksempelvis ringer og siger, at han ikke kan nå at tømme en container inden for den time, der er aftalt, så kan vi tilbyde - hvis kunden altså ligger i rimelig nærhed af det store vejnet - at køre containeren ud til kunden og stille den dér, indtil han selv ringer og siger, den er klar. Det kan godt være, vi skal køre ekstra 20 kilometer , men omvendt så koster det også os penge, hvis vi skal have en bil og en chauffør til at holde og vente. Så går det måske omtrent lige op for os, og kunden sparer penge ved, at vi udviser større fleksibilitet, siger Inge-Merete Koch.
Respekt starter hjemmeERA Transports satsning på et høj og professionelt serviceniveau stiller store krav til personalet.
- Medarbejderne er vores største aktiv. Derfor lægger vi også stor vægt på personalets udvikling og trivsel, siger Inge-Merete Koch.
- Chaufførerne er vores primære kontakt til kunderne. Det er vigtigt, at de både optræder høfligt og korrekt, når de kommer ud til kunden. De skal vide, hvad de kører med og hvem, der er kontaktperson hos kunden, når de ankommer. Og der skal leveres samme service, hver gang vi kommer hos kunden, siger hun.
Jette Andersen supplerer:
- Vi lægger stor vægt på, at der er en god og respektfuld tone i den omgang, der er her på arbejdspladsen. Respekten starter herhjemme og det smitter af ude hos kunden.
- Man kommer utroligt langt, hvis man siger tingene på en pæn og høflig måde. Det er simpelthen en vigtig del af vores virksomhedskultur.
Det gælder naturligvis også for vores indlejdede vognmænd, der også opfatter sig som en del af ERA Transport. Mange af dem har kørt for os i rigtigt mange år. Det gælder også for vores chauffører, hvoraf en har været her i 35 år. Der er ingen svingdøre her hos os og det smitter også positivt af på vores ry ude i byen. Vi har aldrig haft problemer med at skaffe gode chauffører – heller ikke, da der var chaufførmangel.
I front med ITERA Transport har selv udviklet virksomhedens skræddersyede booknings- og faktureringssystem, der hører til blandt de mest kundevenlige i containertransportbranchen.
- Du er nødt til at være udviklingsparat. Virksomheden skal hele tiden videreudvikles og forbedres. Det er en løbende proces, der aldrig må gå i stå. Det kræver, at man har visioner, der rækker længere frem, siger Inge-Merete Koch og fremhæver ERA Transports IT-system.
- Hvis du går 10-15 år tilbage i tiden, så kunne hverken jeg eller de fleste andre i virksomheden, se hvilke muligheder, der lå for vores virksomhed på it-området. Her har min bror været utroligt fremsynet. Vi andre har ganske vist været positivt indstillet over for it-teknologien, men min bror har hele tiden været den motor, der har fastholdt et højt ambitionsniveau for vores it-udvikling, siger Inge-Merete Koch.
- Der er investeret mange penge og ressourcer i udviklingen af vores egne IT-systemer i årernes løb, men vi har til gengæld fået et meget velfungerende system, der er tilpasset vores behov i en grad, som man ikke finder hos ret mange andre i transportbranchen, siger afdelingsleder Jette Andersen.
ERA Transports selvudviklede it-system omfatter alle processer i virksomhedens drift lige fra booking til scanning af ind-/udleveringsnumre på terminalerne og til udskrivning af fakturaer. Hele systemet er designet så antallet af indtastninger er minimeret og genbrug af data er optimeret. Det sparer tid og arbejde, og det reducerer antallet af fejlkilder mest muligt.
ll@transinform.com