23948sdkhjf

Pitstop

Jeg kan lige så godt sige det som det er: Undskyld. På den her plads har Tove Sommer Juhl i årevis skrevet Sommers Hjørne, og jeg ved, at mange kommer til at savne Toves månedlige betragtninger. Sommers Hjørne har været et åndehul i den travle hverdag og derfor har den været så populær.

Jeg kan lige så godt sige det som det er: Undskyld. På den her plads har Tove Sommer Juhl i årevis skrevet Sommers Hjørne, og jeg ved, at mange kommer til at savne Toves månedlige betragtninger. Sommers Hjørne har været et åndehul i den travle hverdag og derfor har den været så populær.



Af Gwyn Nissen, chefredaktør

Men med skiftet i Dansk Transport Forlag, hvor Tove Sommer Juhl efter 23 år ved rattet har valgt at forlade førersædet, så er det også et farvel til Sommers Hjørne.

Og så er det goddag til Pitstop og en ny klummeskribent. Det bliver ikke en kopi af Sommers Hjørne, men jeg vil gøre mit bedste for, at det stadig forbliver et åndehul til eftertænksomhed.

Når man sætter sig i bilen på langtur er der for eksempel god tid til at tænke, så da jeg forleden satte kursen mod Køge, gav jeg mig til at tælle elefantoverhalinger. Men mere end det: Jeg talte også, hvor tit jeg blev ”forsinket” af personbiler, der lå i overhalingssporet med f.eks. 110 km/t i en 130-zone.

Tilbage i Sønderjylland om aftenen blev jeg helt glad på lastbiltransportens vegne. Jeg havde observeret otte velovervejede lastbil-overhalinger, som sammenlagt ikke engang kostede mig fire minutters forsinkelse. Jeg oplevede ikke en eneste af de kritiserede kilometerlange elefantoverhalinger.

Det var mere end jeg kunne sige om mine ”egne kolleger” bag rattet på personbilerne. Ti gange blev jeg forsinket af biler, som trak ud og skabte kø bag sig, fordi de ikke kun skulle overhale én, men hel stribe andre køretøjer. Og forsinkelsen var over seks minutter.

I denne sammenhæng kan jeg også fortælle, at en direktør i et trailerselskab fortalte mig, at han også havde talt elefantoverhalinger. De ni, han talte, var alle med udenlandske chauffører bag rattet.

Nu er tålmodighed en dyd, og hvis vi alle sammen bare trak vejret dybt en enkelt gang, når vi kom til at køre bagved en langsomt kørende bil eller lastbil, så ville gennemsnitsalderen velsagtens stige betragteligt herhjemme.

Der er god grund til at rose de professionelle lastbilchauffører, der reelt ikke gør andet, end at passe deres job bedst muligt - uden at genere nogen.

Det er også det budskab, som branchen er på vej med i ”Holder DK Kørende”. Over de næste tre år poster International Transport Danmark og FDE 20 millioner kroner i kampagnen. Det bliver spændende at følge kampagnen – både befolkningens holdning til landevejstransporten, men bestemt også, om branchens selvværd får et løft.

Det lover godt og branchen skal have ros for at have fundet sammen om transporthistoriens største imagekampagne.

PS: Venner af Sommers Hjørne kan faktisk stadig gå ombord i www.transinform.com, hvor der under Pitstop kan findes Sommer Hjørne helt tilbage til 2003.

gn@transinform.com
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08