Shhhh – det er en transporter
Vanflash: Nye tyste motorer er den vigtigste nyhed på Volkswagens opdaterede VW Transporter.
Af Lars Lassen
i Rom
Hvordan gør man en glimrende kassevogn bedre? Et rigtigt godt bud på svaret har Volkswagens ingeniører leveret med den nye opdaterede VW Transporter.
Den femte generation af Volkswagens ’rugbrød’ kan stadig sagtens følge med konkurrenterne, når det gælder kvalitet, teknik og komfort. Men efter flere år på markedet var det blevet tid til en ny opdatering. Resultatet Transporter T5.2 imponerer på de korte testture i omegnen af den italienske hovedstad – både på motorvej og på de mere udfordrende krogede landeveje.
Mest presserende var opgraderingen af motorprogrammet til den nye miljøstandard Euro5. Her har Volkswagen endegyldigt sagt farvel til de gamle gennemprøvede 5-cylindrede pumpe-dyse-motorer til fordel for den commonrail-teknologi, konkurrenterne har foretrukket i årevis.
Volkswagen har indført en helt ny serie af 4-cylindrede commonrail dieselmotorer på 2.0 liter. Motorydelsen på de fire varianter er 84 hk (220 Nm), 102 hk (250 Nm), 140 hk (340 Nm) og 180 hk (400 Nm). Sidstnævnte er udstyret med en såkaldt bi-turbo, der sikrer optimalt turbotryk i hele omdrejningsspektret.
Dieselpartikelfilter er standard og motorerne opfylder naturligvis Euro5 standarden.
Beskeden tørstVolkswagen oplyser, at de nye motorer kører væsentligt længere på en liter diesel, hvilket både gavner ejerens pengepung og CO2-samvittighed.
Sammenlignet med de gamle 5-cylindrede pumpedyse motorer, så skal brændstofforbruget være reduceret med helt op til 1,9 liter per 100 kilometer eller op mod 20 procent.
Med brændstofbesparelsen følger en reduktion i CO2-udledningen på op til 52 gram per kilometer.
Generelt ligger CO2-udledningen per kilometer mellem 199 og 219 gram for de dieseldrevne udgaver af Transporter.
Sidstnævnte gælder den firehjulstrukne 4MOTION version. Større og tungere transporterudgaver ligger lidt højere.
To testtureDanmarks Transport-Tidende havde fornøjelsen af to testture de romerske veje i henholdsvis en VW Transporter TDI 2.0 på 102 hk og den nært beslægtede, men mere luksuriøse VW Multivan TDI 2.0 på 140 HK – sidstnævnte med den avancerede 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse.
Helhedsindtrykket af de to motorer er rigtigt positivt. Motoren på 102 hk har et kraftoverskud, der sagtens kan trække en fuldt læsset Transporter. Større motorvarianter bliver først interessante, hvis der for alvor skal hænges læs på krogen.
De fleste chauffører vil sætte pris på det rundhåndede drejningsmoment. Især på den mindste motorvariant på 84 hk, hvor topmomentet leveres allerede fra 1250 omdrejninger. De tre større motorvarianter leverer dog først maksimalt drejningsmoment i intervallet fra 1500-1750 og til 2500 omdrejninger.
Den manuelle 5-trins gearkasse fungerede velafstemt med den 102 hk motor i VW Transporteren. Et 6. gear finder man kun på de to største motorvarianter.
Dobbelt koblingDet gælder også, det interessante alternativ til de manuelle gearkasser; den avancerede dobbeltkoblingsgearkasse, der erstatter den klassiske automatgearkasse.
DSG-gearkassen i den testede Mulitvan fungerer upåklageligt.7. gear er et ret overgear, der til gengæld sparer brændstof, når speederfoden holdes bomstille. Faktisk bliver selv meget forsigtige forsøg på acceleration i 6. og 7. gear mødt med en nedgearing til 5. eller 4. gear.
DSG-gearkassen kan dog ikke helt konkurrere med de manuelle gearkasser, når det gælder brændstofforbrug og CO2-udledning - men det er tæt på.
Til gengæld højner det automatiserede gear komforten markant. Gearskiftene foregår næsten umærkeligt og ganske hurtigt. Vil føreren selv bestemme, så er det naturligvis også muligt at styre op- og nedgearing manuelt.
Desværre bliver prisen på DSG-gearkassen formentlig så høj, at den nok bliver en sjældenhed i erhvervsbiler i Danmark.
Lette ørerMen der, hvor den nye VW Transporter diesel for alvor lægger sig i front, er på motorstøj og vibrationsniveauet, der er nede på niveau med en personbil i mellemklassen. Det er den avancerede indsprøjtning, der foregår i flere nøje tilpassede omgange i hver forbrændingscyklus, der giver en langt mere kultiveret motorgang.
Volkswagen Nutzfahrzeuge oplyser at støjniveauet er mindsket med 4-5 dB. Umiddelbart en forholdsvis beskeden reduktion, men den opleves som noget nær en halvering, fordi decibel-skalaen er en logaritmisk skala.
Det er formentlig kun den nye Mercedes Sprinter, der er mere skånsom ved øregangene – og det kun en anelse.
Elegant faceliftVolkswagen har også opgraderet andet end drivlinjen på sin Transporter. Fronten har fået et pift med nye forlygter, kølergrill, skærme, luftindtag og VW-emblem.
De nye sidespejle gemmer ganske fikst alle bilens antenner – både til FM-radio og eventuelle mobiltelefoner m.v. Det er ikke kun pænt, men sparer også besvær med at skrue antenner af, når bilen skal i vaskehallen.
Kabinen har også fået et markant løft. Nyt 3-eget rat, nye instrumenter og forbedret betjening og ergonomi giver bringer komforten i vejret.
Sikkerhedsudstyret er naturligvis også opgraderet med seneste ESP-generation inklusive en såkaldt igangsætningsassistent, der ’holder’ bilen når den starter op ad bakke. Der er også automatisk tænding af havariblink ved påkørsel eller blot katastrofeopbremsninger.
På listen over ekstraudstyr finder man nyheder som vognbaneskiftsassistent, dæktrykskontrol, bakkamera og en coming home/leaving home-funktion. Dertil kommer semiautomatisk aircondition, elektrisk betjent 4-vejs indstilleligt førersæde med lændestøtte og multifunktionsrat.
Samlet set er den nye Transporter T5, der ventes til Danmark næste år, en markant forbedring af den allerede glimrende forgænger.
De danske priser kendes endnu ikke, men Volkswagen kan i Tyskland sælge flere modeller af den nye transporter en anelse billigere end forgængeren.
ll@transporttidende.com