Det går mod bedre tider
Efter vinter kommer vår: Men det behøver vi ikke vente på - der er allerede grøde i den danske luftfragt.
Af Herbert Nielsen
En af budbringerne af det glade budskab er Jens Heide, ScanPartners, der er GSA for flere betydelige luftfartsselskaber, ikke mindst Emirates SkyCargo.
Emirates er on-line med en fragter tre gange ugentligt mellem Gøteborg i Sverige og Dubai med videre forbindelse til Hong Kong, samt naturligvis til andre destinationer på Emirates’ verdensomspændende rutenet.
- Det har bestemt været et tungt år for en GSA-virksomhed, der er helt afhængig af kommission på fragtraterne. Den benhårde konkurrence har i en lang periode tvunget raterne helt ned under gulvtæppet, men det skal siges, at Emirates ikke har ladet sig trække med hele vejen, siger Jens Heide. Naturligvis har også vi måttet tage del i konkurrencen, men det har hele tiden været Emirates holdning, at afstå fra at gå hele vejen mod bunden. Vi har en kvalitet og et rutenet, der gør, at vi har en undergrænse for, hvad vi vil gå med til. Og det har vist sig at være en klog politik.
Jens Heide ser langsomt raterne rette sig igen.
- Vi ser også en forståelse blandt de større og seriøse speditører for, at luftfragten har en pris. Vi har været gennem en periode, hvor det ikke kunne blive billigt nok, og hvor flere og flere transporter blev lagt ud i tenders. Ligeledes har vi også set en masse ad-hoc rater, der i hvert enkelt tilfælde har måttet godkendes af luftfartsselskaberne – og det har givet alle en masse helt unødigt arbejde. Men i det sidste halve år har situationen rettet sig, og det er et klart sundhedstegn.
Kapacitet i morgenI dag erkender de seriøse speditører ifølge Jens Heide, at det er bydende nødvendigt, at alle parter er i stand til at gøre forretninger, de kan leve og udvikle sig på.
- Hvis en speditør skal være sikker på, at kapaciteten også er i markedet i morgen, må også luftfartsselskabet være i stand til at få sine omkostninger dækket, siger Heide.
Han peger på, at situationen i dag er, at der er det samme antal forsendelser – men de bliver større og større.
- Det gør det mere nødvendigt for speditørerne at sikre sig faste aftaler med udvalgte leverandører, frem for at shoppe efter laveste pris. Det er helt sikkert et godt tegn på, at vi har passeret bunden i denne krise og nu er på vej fremad mod bedre tider igen, siger Jens Heide.