Skal du være med i filmen?
Det er intet mindre end et scoop, som International Transport Danmark har landet med branchens nye kampagne for lastbiltransporten.
Af Gwyn Nissen
For det første kan medlemmerne af ITD/FDE med rette være stolte over kampagnen – transporthistoriens største imagekampagne herhjemme. For det er dem, der har finansieret de 20 millioner kroner ud af organisationernes formue.
Dernæst ser det ud til, at konceptet går rent ind hos medlemmerne. I hvert fald havde små 100 chauffører og vognmænd allerede den første uge meldt sig til casting af den reklamefilm, der skal sendes bredt ud til den danske befolkning i foråret 2010. Endnu flere havde meldt sig som opbakkere, nemlig tæt på 500. Eller sagt med andre ord: Branchens folk føler så stærkt for deres erhverv, at de hellere end gerne stiller op.
Men mest bemærkelsesværdigt er det vel, at ITD/FDE har kunnet samle branchen om denne kampagne. Det er det virkelige scoop: at rivalitet, uenighed og konkurrence om medlemmerne for en kort stund er lagt til side.
At samtlige kløfter ikke kunne overvindes ses dog af, at Frie Danske Lastbilvognmænd ikke er med i kredsen. Det har FDL dog kun sig selv at takke for, da tonen overfor kollegerne til tider er skinger. FDL har da også tidligere selv erkendt, at ”vi er dem de andre ikke vil lege med”. Ærgerligt, fordi FDL sikkert sagtens kunne bakke op om kampagnens synspunkter.
Tilbage står dog langt størstedelen af branchen side om side og med 3F og Transportministeriet som støtter. Et smukt syn.
gn@transporttidende.com