Lastbiler betaler rigeligt vejomkostninger
Allerede inden mauten blev forhøjet i januar dækkede lastbilerne de samlede vejomkostninger, som den tunge transport påfører det tyske samfund.
Når omkostningerne fra vedligehold og udbygning af tyske veje gøres op mod indtægterne fra brændstof, vægtafgifter og maut, så er der et massivt overskud for den tyske stat.
Det viser en omfattende analyse, som den tyske vognmandsorganisation BGL, Tysk Industri og ADAC (der er en pendant til danske FDM) har fået udført.
Lige inden maut-stigningen i jaunar i år, så udgjorde de offentlige indtægter fra lastbilerne 99 procent af de udgifter, som lastbilernes brug af vejnettet koster det tyske samfund.
Ser man udelukkende på indtægterne over for udgifterne på det overordnede tyske forbundsvejnet, så er dækningsgraden 183 procent.
Tyske personbiler betaler også rigeligt for deres del af gildet via vægt- og brændstofudgifter, da dækningsgraden her er 203 procent.