Partikelfilter uden miljøeffekt
Regeringens plan om at få privatbilister til at eftermonterer partikelfiltre på dieselbiler har minimal miljøeffekt.
Personbiler med dieselmotor skal have eftermonteret et dieselpartikelfilter fra 1. januar, hvis de skal slippe for en ekstra årlig vægtafgift på 1.000 kroner. Men ambitionen om at gavne miljøet bliver næppe opfyldt.
Det bliver nemlig så dyrt, at eftermontere de effektive lukkede partikelfiltre, der reducerer partikelforureningen med op mod 99 procent, at det ikke kan betale sig.
Det skriver dr.dk.
I stedet vil bilisterne formentlig vælge de langt billigere åbne dieselpartikelfiltre, der ifølge flere udenlandske undersøgelser kun har ringe effekt.
Den hollandske regering stoppede helt tilskud til køb af åbne partikelfiltre på lastvogne for tre år siden, fordi undersøgelser viste, at de kun reducerer partikeludledningen med mindre end 30 procent. I nogle tilfælde helt ned til to procent.
- Lad være med at investere i de åbne filtre. Miljøeffekten er ret begrænset, siger Gerrit Kadijk
fra det delvist statsejede TNO Science and Industry i Holland til DR.
I Færdselsstyrelsen erkender man, at de åbne filtre ikke er de mest effektive på markedet, men henviser til undersøgelser, der viser at effekten er 30 procents reduktion af partikelforureningen.
Ifølge DR bliver effekten af de åbne filtre spoleret, fordi filtrene i sidste ende kommer til at frigive de opsamlede partikler.