Godstog god samfundsforretning
Selv om banegodsoperatørerne slipper billigt, når de betaler for at slide på danske jernbaneskinner, så er det god samfundsøkonomi.
Transittrafikken gennem Danmark på skinner er fordoblet på 10 år. Men væksten giver reelt ikke flere penge i statskassen. Den afgift, som godsbaneoperatørerne betaler for at benytte skinnerne bliver omtrent opvejet af et miljøtilskud.
Det skriver Ingeniøren.
Praksis med at betale banebenyttelsesafgiften tilbage i form af miljøtilskud er helt almindelig i EU.
Trafikstyrelsen oplyser, at godsbaneoperatørerne betaler en kilometerafgift på godt to kroner før moms. Det modsvares af miljøtilskuddet, der udgør 2 øre per tonkilometer. Det vil sige, at et godstog blot skal laste omkring 100 tons, før kilometerafgiften er betalt.
Det er ikke usædvanligt, at en togstamme i transit laster omkring 1.000 tons.
Sund fornuft
Dermed betaler godsbaneoperatørerne reelt kun for passage af broerne over Øresund og Storebælt.
Men adjunkt Alex Landex, DTU Transport, mener at miljøtilskuddet er sund samfundsøkonomisk fornuft, fordi det gavner godsbaneselskabernes konkurrenceevne i forhold til lastbilerne.
- Hvis vi fik al lasten fra godstogene over i lastbiler, ville det stå langt værre til, fordi vi både ville få mere trafik og mere forurening. Det er bestemt gavnligt for samfundsøkonomien at få transporten fra vejene og over på skinnerne, udtaler Alex Lancex ifølge Ingeniøren.