Rådgiver til Femern-jernbane
Trafikstyrelsen har netop valgt Grontmij | Carl Bro som bygherrerådgiver på de danske jernbanelandanlæg til den faste Femern Bælt-forbindelse.
Første opgave bliver at tilrettelægge og gennemføre udbud af tekniske rådgiverkontrakter, dernæst opfølgning på de tekniske og miljømæssige undersøgelser, som danner grundlag for miljøhøringen i foråret 2011.
Som en del af etableringen af en fast forbindelse mellem Danmark og Tyskland over Femern Bælt skal de danske landanlæg til Rødby Havn opgraderes. Trafikstyrelsen har ansvaret for den indledende projektering af de forskellige anlæg – blandt andet skal jernbanen fra Ringsted til et sted ved Rødby Havn elektrificeres og udbygges til dobbeltspor, og kapaciteten ved Kastrup Station (Københavns Lufthavn) skal forbedres.
Central udfordringSom bygherrerådgiver har Trafikstyrelsen valgt Grontmij | Carl Bro, som sammen med de to underrådgivere, Møller & Grønborg Arkitekter & Planlæggere og svenske Vectura Consulting, kommer til at indgå i Styrelsens organisation frem til 2012.
Afdelingschef i Grontmij | Carl Bro, Erik Haldbæk, fremhæver de kommende miljøhøringsprocesser som en central og udfordrende del af projektet. Borgerne får i en tidlig fase lejlighed til at fremføre ønsker og eventuelle bekymringer, og disse input skal projektorganisationen siden få til at gå op i en højere enhed med, hvad der ønskes politisk.