Mærsk satser endnu mere på el: Køber 300 Einride-lastbiler
Over en million forsendelser vil blive elektrificeret over en femårig periode. Det står klart, efter at Einride og Mærsk har indgået et partnerskab, hvor det svenske fragtteknologiselskab skal stille 300 elektriske lastbiler til rådighed til virksomhedens containertransporter i USA.
I løber af to år - med start i 2023 - vil de 300 elektriske lastbiler blive leveret til Mærsk og bidrage til elektrificeringen af virksomhedens lager-, distributions- og transportvirksomhed i USA.
Udover elektriske lastbiler skal Einride også levere sin Freight Mobility-platform til Mærsk.
Aftalen mellem de to virksomheder om elektrificering af tung transport er den største af slagsen til dato. Det meddeler de to virksomheder i en pressemeddelelse.
- Dette er en af de største aftaler, der nogensinde er lavet for at gøre transporten bæredygtig, og den kommer på et kritisk tidspunkt, siger Robert Falck, der er administrerende direktør i Einride.
- Ikke alene er vejgodsindustrien ansvarlig for tæt på 8 procent af alle globale CO2-emissioner. Det tal vil fortsætte med at vokse, medmindre der foretages omkostningseffektive ændringer allerede i dag.
- I dag er verden blevet mere bevidst end nogensinde før om det akutte behov for at skifte til el. Jeg beundrer Mærsk for sin dristighed til at gå forrest og til at stå fast på sine forpligtelser for at gennemføre den grønne omstilling.
Nul CO2-aftryk i 2040
Maersk sigter mod at udlede nul CO2-aftryk i hele sin drift og værdikæde i 2040.
- I den nærmeste fremtid vil gøre vores flåde i Maersk North America 100 procent elektrisk, siger Vincent Clerc, administrerende direktør for Ocean & Logistics i Maersk.
- Vores ordre på 300 elektriske køretøjer er et vigtigt skridt i at bygge et fundament for at reducere udledningen af CO2 for den landbaserede transport. Og den adresserer også vores kunders behov og ønske om at blive CO2-neutrale.