23948sdkhjf

Regning eller regering?

Kommentar af Rune Noack, transportpolitisk chef i DI Transport.

Forhandlingerne om en ny regering er skudt i gang efter Folketingsvalget den 1. november. Spørgsmålet er, hvad vi i transportbranchen og dansk erhvervsliv kan se frem til. Er det en regering for transporten, eller en regning til transporten?

Ønsket er en regering, der vil investere i transporten. For erhvervslivets skyld.

En regering, der tør og vil holde fast i at investere i den nødvendige infrastruktur, som ligger i den infrastrukturplan, som der stadigvæk er bredt flertal for i Folketinget. En regering der vil investere i den kollektive transport og sætte sig ambitiøse mål for at få flere passagerer. Investere i den internationale tilgængelighed i luftfart og erhvervshavne.

Investere i den grønne omstilling af transporten, samtidigt med at vi holder fast i en høj mobilitet. En regering der vil investere i transportvirksomhedernes konkurrenceevne og grønne omstilling gennem luftfartens klimafond og tilskud til grønne lastbiler og ladestandere. Investere ved gøre det billigere at hælde grønne drivmidler i tanken og investere i at gøre det attraktivt at køre gods på banen.

Det ville være ærgerligt med en regering, der efterlader transportsektoren med hele regningen for den grønne omstilling. Eller en der tror grøn omstilling kommer af sig selv med tårnhøj kilometerafgift for lastbiler. En regering der sender regningen til transportbranchen og erhvervslivet ved at tage penge ud af infrastrukturaftalen eller ved at indføre en høj flyafgift, der ikke går til grønne flybrændstoffer. Eller en der bruger transporten som beskatning til alle valgløfterne.

I DI Transport satser vi på et konstruktivt samarbejde med en ny regering for transportbranchen frem for at sidde tilbage med regningen.

Kilde: DI Transport

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125